Bine aţi venit, Vizitator
Acasă » 2016 » Decembrie » 15 » Seminar metodologic republican cu psihopedagogii din cadrul Serviciilor de Asistenţă Psihopedagogică
11:03
Seminar metodologic republican cu psihopedagogii din cadrul Serviciilor de Asistenţă Psihopedagogică

În perioada de 12-14 decembrie  2016 a fost organizat  de către Centrul Republican de Asistență Psihopedagogică în colaborare cuKultur Kontakt Austria seminarul metodologic la tema
„ Incluziunea şcolară a copiilor cu tulburări din spectru autist,” , adresat psihopedagogilor speciali din cadrul Serviciilor de Asistență Psihopedagogică din Republica Moldova.
Obiectivul seminarului a fost realizarea feedback-lui profesional prin schimbul de experiență a experților din Austria în acordarea serviciilor de calitate copiilor cu tulburări din spectru autist.
  Ce este autism? Autismul este o tulburare a creirului care interferă adesea cu abilitatea de a comunica si de a relationa cu cei din jur. 
Un copil cu autism poate avea deprinderi de autonomie personala foarte bine formate, nivel cognitiv conform vîrstei, dar sa nu raspunda la nume, prezintă întîrziere in dezvoltarea limbajului, contact vizual slab sau inexistent, dezinteres pentru persoanele din jur, rezistenţa mare la schimbare, si poate sa se opuna la realizarea oricarei sarcini ceruta de catre un adult manifestând protest vehement la încercarea de întroducere în orice fel de activitate/interacţiune.
Semnele autismului se dezvoltă aproape îndotdeauna înaintea împlinirii vârstei de 3 ani, desi aceasta afecţiune este uneori diagnosticată abia mai târziu. 
In mod tipic, parinţii devin îngrijorati atunci când observa că fiul/fiica lor nu începe sa vorbeasca si nu raspunde sau nu interactioneaza ca şi ceilalti copii de aceeaşi vârsta.
De regula, copiii cu autism nu au o dezvoltare normala a vorbirii şi pot sa "para" surzi, deşi testele de audiometrie sunt normale. 
Autismul afecteaza modul in care copilul percepe si proceseaza informaţia senzoriala. 
Severitatea autismului variază. Unii au nevoie de un însotitor in aproape toate domeniile vieţii lor cotidiene, in timp ce alţii pot fi capabili sa funcţioneze la un nivel foarte ridicat si pot chiar sa mearga la o scoala normala.
Deşi ,aceasta afecţiune dureaza toata viaţa si determina diferite grade de izolare sociala, tratamentul poate aduce o ameliorare semnificativa in viata persoanelor cu autism 
Diagnosticarea din timp si tratamentul adecvat au dus la creşterea numarului de persoane cu autism care sunt capabile să traiasca independent atunci când ajung la vârsta adultă.
În medie, în lume unul din 110 copii este afectat de autism. Conform datelor raportului Centrului Mondial de Control al Maladiilor (CDC) pentru 2009, la fiecare 20 de minute este înregistrat un caz nou de autism, astfel 67 de copii pe zi sunt diagnosticați cu autism.
În R. Moldova, ultimele statistici ale Ministerului Sănătății arată că la evidența medicilor se află 191 de persoane care suferă de autism, dintre care 167 de copii. Cu toate acestea, Organizația părinților şi copiilor „SOS Autism” susține că în realitate datele statistice sunt mult mai mari.
Care sunt 10 semne de alarmă în comportamentul copiilor cu autism:

  1. Copilul nu răspunde când îl strigi pe nume

  2. Nu-ţi arată cu degetul ce vrea, ce a văzut, ce l-a surprins

  3. Nu arată obiectele uzuale

  4. Nu se joacă «normal » cu jucăriile

  5. Nu îşi arată părinţii la cerere sau alte persoane apropiate

  6. Nu se uită unde-i arăţi,nu urmează indicaţii

  7. Nu vorbeşte sau nu comunică

  8. Nu imită la cerere sau spontan copiii sau adulţii

  9. Are mişcări repetitive executate îndelung

  10. Preferă obiectele în locul jucăriilor, iar jucăriile le aliniază, le bagă în gură, le învârte sau le răstoarnă

 
Experţii din Austria  au expus o serie de recomandări si propuneri vizavi de  asistenţa educaţională necesară pentru copiii cu tulburări din spectru autist. Aducem mulţumiri experţilor din Austria  şi Centrului Republican de Asistenţă Psihopedagogică pentru formarea specialiştilor din SAP şi organizarea la un nivel foarte înalt.
 
                                                           Natalia Pisari, psihopedagog reabilitar SAP

 

Vizualizări: 323 | Adăugat de: Directia_Invatamint | Rating: 0.0/0
Total comentarii : 0
Prenume *:
Email *:
Cod *: