18:03 „Educaţia tehnologică” – obiect de studii cu caracter interdisciplinar | |
Motto: „Spune-mi şi voi uita, arată-mi şi poate îmi voi aduce
aminte, implică-mă şi voi înţelege” (Confucius) Conform planului de activitate al DÎTS, la 13 noiembrie 2013, în
incinta Gimnaziului Marcăuţi, s-a desfăşurat seminarul teoretico-practic cu
subiectul ,,Dezvoltarea potenţialului productiv şi creator al elevului prin
valorificarea capacităţilor sale cognitive şi aplicative la orele de educaţie
tehnologică în clasele primare”, cu participarea învăţătoarelor claselor a III-a
din toate instituţiile raionului. La prima etapă a agendei seminarului, doamnele învăţătoare Popa
Ecaterina şi Rotari Nadejda au prezentat activităţi didactice: o oră publică la
disciplina şcolară ,,Educaţia tehnologică” şi am avut ocazia să ne relaxăm la
ora extraşcolară cu genericul ,,Toamna în ogradă la bunici”. Alături de
învăţătoarea dna Rotari Nadejda, elevii şi-au prezentat munca: au recitat
versuri despre toamnă, au dansat şi au cîntat, au prezentat chiar şi secvenţe
video despre şcoala lor natală. La a doua etapă a agendei s-a efectuat de către cadrele didactice
prezente la seminar, analiza activităţilor, reieşind cu concluzia că doamnele
învăţătoare pun accent pe învăţare prin descoperire, cooperare, aplică metode
interactive în activitatea cu copiii. Dumnealor contribuie la crearea mediului
prietenos copilului, axat pe interesele şi necesităţile lui. La a treia etapă a seminarului toţi învăţătorii au fost antrenaţi în
cadrul unui atelier de lucru, care a avut structura unei lecţii şi a oferit
schimb de informaţii utile pentru fiecare participant. Pe parcursul desfăşurării atelierului am demonstrat, că „Educaţia
tehnologică” este o disciplină cu caracter interdisciplinar, care contribuie la
deschiderea orizontului elevilor pentru cunoaştere şi pentru stimularea
creativităţii, la integrarea acestora în spaţiul social–economic şi în cel
istorico-cultural al societăţii. Prin conţinutul său, disciplina "Educaţia tehnologică” îl implică pe
elev în descoperirea mediului în care trăieşte, îi oferă cunoştinţe privind
lumea materială şi spirituală, îl iniţiază în confecţionarea unor lucrări
simple, utile, necesare, rezultat al imaginaţiei şi al gîndirii lui creatoare. S-a modificat aspectul conceptual al disciplinei - aceasta nu urmăreşte
sloganul "Formarea dragostei faţă de muncă”, ci ,,Formarea de convingeri şi
priceperi de a munci”, ştiind că munca este principala sursă vitală pentru
propria persoană şi pentru societate. Disciplina de învăţămînt "Educaţia
tehnologică” asigură dezvoltarea potenţialului productiv şi creator al elevului
prin valorificarea capacităţilor sale cognitive şi psihomotorice. La orele de "Educaţie tehnologică”, sarcinile de lucru pentru elevi au
un caracter mai puţin structurat şi mai puţin stereotip; de asemenea, sunt mai
relevante, fiind direct legate de nevoile şi preocupările cotidiene ale
elevilor, ale familiilor acestora şi ale comunităţii locale.Totodată, sarcinile
de lucru cer mai mult timp, pot solicita interesul şi efortul elevilor pe o
perioadă de timp mai îndelungată decât o oră de clasă, multe devenind obiect al
preocupărilor extraşcolare sau prelungindu-se în timpul lor liber. Din acest
motiv, progresul elevilor la această disciplină nu se sesizează imediat.
Disciplina pare ineficientă pe termen scurt celor care nu înţeleg că rostul ei
este de a forma capacităţi aplicabile într-o sferă largă de situaţii.
Achiziţiile în plan acţional şi atitudinal se obţin nu prin „predare” ci prin
parcurgerea unor contexte de învăţare interesante şi provocatoare, în care
implicarea personală, prezenţa celorlalţi şi continuitatea preocupărilor sunt
definitorii. La lecţia de Educaţie tehnologică elevul nu priveşte aproape numai
spre învăţător, ci şi spre colegi, spre obiectele supuse analizei, spre
materialele, uneltele pe care le foloseşte, spre modelul şi instrucţiunile specificate
de fişa tehnologică, spre ceea ce au realizat ceilalţi colegi. Toate
acestea vor ajuta elevii nu numai să aspire, dar şi să atingă valorile comune
ce se cer tuturor angajaţilor: profesionalism şi eficienţă,
responsabilitate, corectitudine, etică şi integritate profesională, obiectivitate
şi imparţialitate. Analizînd chestionarele care au fost oferite participanţilor pentru completare s-a constatat, că obiectivele seminarului au fost realizate şi învăţătoarele au obţinut un bun suport didactic informaţional şi o bună dispoziţie. Aduc sincere mulţumiri managerului Gimnaziului Marcăuţi, doamnei Nina
Cazac, şefei de catedră ai claselor primare, doamnei Maria Postica pentru
condiţiile oferite în desfăşurarea acestui seminar şi tuturor participanţilor,
care s-au implicat productiv în această
activitate. Rusu Lilia, specialist
principal în problemele învăţămîntului primar şi preşcolar | |
|
Total comentarii : 0 | |