Bine aţi venit, Vizitator
Acasă » 2015 » Decembrie » 8 » Educaţia - o pregătire pentru viitor...
13:54
Educaţia - o pregătire pentru viitor...

„Educaţia are dificila misiune de a transmite o cultură acumulată
de secole, dar şi o pregătire pentru un viitor, în bună măsură, imprevizibilă.” (Jacques Delors )

 

La 03 decembrie a.c. în incinta Liceul Teoretic „Gheorghe Asachi”, Chişinău s-a organizat Conferinţa profesorilor de Limba şi literatura română cu tema: „Orizontul cunoaşterii prin lectură. Abordarea inter- şi transdisciplinară a conţinuturilor curriculare la Limba şi literatura română”. Conferinţa a demarat cu motto-ul: "Pentru că ne aflăm astăzi în plină revoluţie a inteligenţei, trebuie să înţelegem că transdisciplinaritatea ne descoperă dimensiunea poetică a existenţei, traversând, aşa cum am spus, toate disciplinele dincolo de ele. A nu se confunda însă, cu pluridisciplinaritatea şi interdisciplinaritatea." (Basarab Nicolescu)
 

Obiectivele conferinţei au fost bine stipulate şi au asigurat, din start, iniţiere în temă şi buna organizare şi desfăşurare.
- Stimularea unui parteneriat eficient între instituţiile de învăţămînt din municipiul Chişinău şi unele instituţii din republică;
- Valorificarea competenţei de lectură ca premisă în sporirea succesului şcolar prin transcenderea graniţelor diferitor discipline şcolare;
- Familiarizării cadrelor didactice cu unele modele aplicative de abordare inter- şi transdisciplinară în cadrul EL/ELA;
- Generalizarea experienţei cadrelor didactice din municipiu prin promovarea inovaţiilor educaţiei şi implicarea activă şi creativă a elevilor în diferite activităţi educaţionale;
- Asigurarea schimbului de experienţă la nivel de cadru didactic prin posibilitatea utilizării suportului de curs prezentat/oferit.
Elevii L.T. „Miguel de Cervantes” au deschis Conferinţa cu o prezentare scenică „Viața e un spectacol. O clipă generatoare de eternitate” după care elevii clasei a XI-a „B”, L.T. „Gh.Asachi”, prof. Bulat Natalia, au prezentat o secvenţă din atelierul practic la clasă.
Şedinţa plenară:
- Cuvînt introductiv – Tatiana Mistreanu, Doctor, şeful direcţiei inspecţie şcolară a DGETS;
- Cuvînt de salut - Boris Volosatîi, Doctor, Directorul LT „Gh.Asachi”;
- Cuvînt de felicitare – Aliona Zgardan, Doctor, conf. universitar, UPS „Ion Creangă”;
- Obiectivele Conferinţei. Abordarea inter- şi transdisciplinară în contextul educaţional actual.

Delimitări conceptuale - S. Gîlcă, specialist principal, inspector şcolar la DGETS;
 

Profesori din or. Chişinău, din municipiu şi din republică au participat într-o sesiune de comunicări:
1. Dezvoltarea inteligenţelor multiple prin abordarea interdisciplinară în cadrul EL/ELA – Bulat Natalia, drd., profesor, gr. did. Superior, L.T. „Gh. Asachi”
2. Interdisciplinaritatea o condiţie a didacticii moderne - Tatiana Verdeş, dr., USM , gr.did.superior, IP L.T. „Ștefan cel Mare”
3. Interdisciplinaritatea – factor de motivaţie pentru o învăţare de calitate – Slavenschi Emilia, Plămădeală Larisa, prof. de limba şi lit. română, grad did. I, Liceul Teoretic I. Hasdeu”
4. Abordarea/interpretarea diverselor tipuri de texte din perspectivă interdisciplinară - Tolstenco Violeta, Specialist principal Direcţia Învățămînt, Tineret și Sport Dubăsari, profesor L.T. „M.Eminescu”, Dubăsari.
5. Tehnici de abordare a textului literar din perspectiva interdisciplinară. Cimpac Natalia, profesoară de limba și lit. română, grad didactic I, L.T. „ Gaudeamus”.
6. Realizarea interdisciplinarităţii în cadrul atelierului de discuţie în baza poeziei „Mă rog...” de Gr.Vieru.- Erhan Tatiana, profesor, Gimnaziul „I.Creangă”, Teleşeu, raionul Orhei
7. Dramatizarea - o metodă interactivă cu o forţă persuasivă de Abordare a conţinuturilor curriculare la limba şi literatura română. Malinovschi Liuba, professor în LT „Miguel de Cervantes”
8. Aspecte socio-istorice în romanul „Zahei Orbul “ de V. Voiculescu. Cechina Tatiana, prof. de istorie, gr. did. I, Pîrţac Mariana, prof. de limba şi lit. română, gr.did. Sup., LT „ Gh. Asachi”
9. Abordarea inter- şi transdisciplinară în cadrul prezentării de carte : „O călătorie spre centrul Pămîntului” de Jules Verne. Lungu Angela, prof. în LCI „Prometeu-Prim”, grad didactic I
10. Cunosc lumea eroilor lui Jules Verne (lecţie de literatură română şi geografie) . Ponomari Tatiana, prof. de limba şi lit. română, grad didactic Superior, L.T. „ Gaudeamus”
11. Ecranizarea ca resursă de asigurare a dimensiunii interdisciplinare în cadrul atelierului de lectură şi discuţii. Oleinic Viorica, profesor în LCI „Prometeu-Prim”, grad didactic I
12. Interferenţe culturale şi ştiinţifice (fizico-mecanice) în romanul “Zahei Orbul “ de Vasile Voiculescu” - Rusu Tamara, profesoară de fizică, grad did. Sup., Pîrţac Mariana, prof. de limba şi lit. română, grad. didactic Superior, L.T. „ Gh. Asachi”
13. Valorificarea competenţelor lectorale din perspectiva transdisciplinarităţii. Zaharia Diana, profesor în L.T. „A.Mateevici”, grad didactic II
14. O carte pe lună. Revenco Natalia, profesor, LT „M.Viteazul”, gr.did.Sup.
15. Adolescenţa reflectată în „Tentaţiile unui tînăr miop”, de Mircea Eliade - Gorincioi Taisea, profesor, grad didactic doi, Liceul Teoretic „Alexandru cel Bun”, or. Sîngera
16. Un model conceptual de predare a romanului prin prisma istoriei imediate: „Unchiul din Paris” de A. Busuioc. Cilibic Silvia, profesor, L.T .„Pro Succes”
17. Interpretarea fractalică a literaturii. Apolonic Olga, profesor, L.T. „ Mircea cel Bătrîn”

 

Toate comunicările au fost prezentate la un nivel înalt şi au demonstrat profesionalism în domeniu.
În concluzie: „Disciplinaritatea, pluridisciplinaritatea, interdisciplinaritatea şi transdisciplinaritatea sunt cele patru săgeţi ale unuia si aceluiaşi arc: cel al cunoaşterii.” (Basarab Nicolescu)

V. Tolstenco, Inspector şcolar, DÎTS
Vizualizări: 609 | Adăugat de: Ezop | Rating: 0.0/0
Total comentarii : 0
Prenume *:
Email *:
Cod *: