Bine aţi venit, Vizitator
Acasă » 2015 » Noiembrie » 30 » Dezvoltarea unui sistem de justiţie prietenos copilului victimă/martor a infracţiunilor
17:28
Dezvoltarea unui sistem de justiţie prietenos copilului victimă/martor a infracţiunilor

In contextul activităţii grupului de lucru inter-instituţional pentru realizarea acţiunilor din domeniul justiţiei juvenile prevăzute de Strategia de reformă a sectorului justiţiei 2011-2016, Centrul Naţional de Prevenire a Abuzului faţă de copil, în colaborare cu Consiliul Raional Orhei au organizat un atelier la data de 27 noiembrie 2015, cu subiectul ,,Dezvoltarea unui sistem de justiţie prietenos copilului victimă/martor a infracţiunilor,,. La acest eveniment au fost invitaţi reprezentanţi ai Procuraturii, Inspectoratului de Poliţie, Judecătoriei, Serviciului de asistenţă psihopedagogică, Direcţiei asistenţă socială, DubăsariScopul acestui atelier a fost  prezentarea  Modelului sistemului de justiţie prietenos copilului victimă/martor a infracţiunilor cu caracter sexual, a violenţei domestice şi traficului de fiinţe umane, care urmează să fie pilotat în două regiuni a R. Moldova (mun. Bălţi şi rn. Orhei). La formularea acestui model s-a ţinut cont de două momente – cheie, anume:

1) copiii ca cel mai vulnerabil grup, care merită standarde mai ridicate  de protecţie, 2) în orice circumstanţe ,,interesul superior al copilului,, este punctul de plecare în apărarea şi garantarea drepturilor copilului.

În cadrul discuţiilor deschise au fost analizate standardele care descriu nivelul de performanţă şi abilităţi necesare pentru asigurarea respectării drepturilor copilului, de asemenea ele reflectă acţiunile autorităţilor sau a unui profesionalist  sau a tuturor împreună (poliţişti, ofiţeri de urmărire penală, procurori, judecători, psihologi,  asistenţi sociali, medici, pedagogi). Din cele 6 standarde în 5 din ele se reflectă implicarea şi responsabilităţile Serviciului de asistenţă psihopedagogică prin rolul psihologului care pregăteşte copilul către audiere legală, apoi intervievarea propriu zisă în care psihologul are scopul de al ajuta pe copil, de a verbaliza tot ce s-a întîmplat cu el, reeşind din particularităţile de vîrstă şi de personalitate. De asemenea ca o funcţie prioritară cei revine psihologului este realizarea raportului de evaluare psihologică care vine drept o dovadă principală în procesul de judecată. În acest context, în perioada octombrie – decembrie 2015, psihologii din cadrul Serviciului de asistenţă psihopedagogică participă la formare în domeniul identificării, examinării şi referirii cazurilor de violenţă, neglijare, exploatare şi trafic, audiere legală. Ca indicator principal de realizare ramîne dezvoltarea unui sistem de colaborare interdisciplinară, o reţea de profisionalişti la nivel local care vor interacţiona periodic şi ad-hoc nu doar pentru a soluţiona cazuri concrete, dar şi pentru a discuta tendinţele în localitate, noi familii în vizor, necesităţi  de planificare  şi intervenţii de profilaxie. 

Şef SAP,

Tatiana LUNGU

 
Vizualizări: 369 | Adăugat de: Ezop | Rating: 0.0/0
Total comentarii : 0
Prenume *:
Email *:
Cod *: