Bine aţi venit, Vizitator
Acasă » 2014 » Martie » 26 » Clasa întîi - triumfătoare
10:34
Clasa întîi - triumfătoare

O să vorbesc despre povestea clasei întîi,
Povestea năzdrăvanilor copii,
Care c-an vis au zburat, cîteva luni au învăţat
Alfabetul din abecedar.
Şi-s cei mai victorioşi şcolari.

 

    Fiindcă sunt diriginta clasei întîi, voi relata puţin despre acele strategii didactice, care i-au ajutat pe elevii mei să însuşească perioada citit-scrisului cu succes şi  chiar dragostea faţă de această pasiune.

    Bineînţeles, elevii nu sunt încîntaţi întotdeauna de acţiunea de a citi, mai ales că în ultimul timp ei sunt alintaţi mai mult cu ,,privitul”. Misiunea cadrului didactic este de a dinamiza formele de citire prin diverse situaţii de joc. 

    Formele de citire pe care le-am utilizat mai des sunt : citirea pe roluri, citirea selectivă, citirea în lanţ, citirea ping - pong, citirea creativă  etc. Am intensificat procedeele de citire, începînd cu al doilea semestru, cînd elevii sunt deja obişnuiţi cu diverse forme de muncă intelectuală. 

   Citirea pe roluri are menirea de a reflecta simularea unor comunicari cotidiene. Majoritatea textelor din Abecedar conţin şi mici dialoguri. Copiilor le este interesant să-şi imagineze că sunt ,,actori,,  şi joacă rolul unui sau altui personaj din text. Concurenţa devine şi mai plăcută întrucît pot menţiona acei elevi, care reuşesc cît mai expresiv să redea prin timbru şi intensitatea vocii dispoziţia personajului. 

    Deseori am folosit la lecţie şi forma de citire creativă - citirea textului prin înlocuirea cuvintelor prin sinonimele lor. (De exemplu: ,,Berzele pluteau graţios pe cerul limpede” cu ,,Cocostîrcii planau frumos pe cerul azuriu. Păsările planau pline de farmec pe bolta albastră. Berzele zburau graţios pe bolta albastră”. 

    La început exersam cu cîteva enunţuri din text, apoi recurgeam la transformarea orală a întregului text, elevii notînd cu creionul simplu  pe text variantele auzite în clasă, iar acasă exersau doar citirea.  Pentru tema de acasă le propun de a transforma în continuare fie fragmente sau chiar textul în întregime, motivîndu-i astfel să citească cît mai mult.  

    În urma unui sondaj efectuat în timpul şedinţelor cu părinţii s-a constatat, că la început elevilor li se părea anevoioasă sarcina, trebuiau să recurgă la dicţionare, fiind ajutaţi de părinţi. Antrenîndu-i, elevilor le-a devenit plăcută citirea creativă.  Astfel, evitînd citirea mecanică, le dezvolta imaginea creativă, ajuta mult la facilitarea memorării a cuvintelor noi, ce contribuie la îmbogăţirea vocabularului activ. 

Galina Burdila, învăţătoare,
grad didactic I, gimnaziul Oxentea.
Vizualizări: 398 | Adăugat de: Ezop | Rating: 0.0/0
Total comentarii : 0
Prenume *:
Email *:
Cod *: