Bine aţi venit, Vizitator
Acasă » 2015 » Ianuarie » 17 » Cariera de succes
11:28
Cariera de succes

Există foarte multe opţiuni pentru cariera tinerilor pe piaţa muncii. Dar cum să opteze pentru una? Cum să determine exact ce vor să facă în viaţă?

Pare a fi un pas imposibil de făcut, dar nu este tocmai aşa. Trebuie să-şi rezerveze mult timp şi energie pentru a lua această decizie şi, în final, vor avea doar de cîştigat.

“O treime din viaţă vei petrece în muncă. Nu ar fi bine să te gîndesti ce ţi-ar plăcea cu adevărat să faci?” (R. N. Bolles). Acesta a fost obiectivul Atelierului de lucru la Centrul Republican pentru Copii si Tineret  “Artico”, oraşul Chişinău, la care au participat elevii claselor a VIII-a de la Liceul Teoretic “Mihai Eminescu ”Dubăsari la 22 si 23 decembrie 2014. Activităţile desfăşurate au vizat planificarea şi realizarea unei cariere de succes. Căci, după cum spunea Lao Tsu, dă-i unui om un peşte şi va fi sătul o zi intreagă; invaţă-l să pescuiască şi va fi sătul o viaţă întreagă.

Iosif Moldovanu, care era coordonatorul atelierului, aorganizat şedintele într-o atmosferă binevoitoare şi de colaborare. Copiii au fost surprinşi de atitudinea de parteneriat şi caracterul nonformal al activităţilor. De aceea discuţiile cu privire la calităţile unui cetăţean al ţării necesare pentru o profesie bine aleasă au fost deschise şi sincere. Ei participase cu plăcere la diverse forme de lucru: frontală, individuală şi de grup. Activitatea individuală a fost realizată de psihologul Centrului Republican prin testarea Cheia carierei, care contribuie la alegerea profesiei ce ar satisface aşteptările individuale. Împreună cu copilul a fost analizată legătura dintre tipurile de personalitate şi interese, activităţi, abilităţi.

Acasă elevii s-au întors cu un set de materiale şi cu dexterităţile de a discuta în familie şi a se orienta spre profesia dorită. 91% din ei şi-au stabilit următorii paşi spre carieră:

  1. Alegerea profesiei
  2. Studiile postliceale
  3. Angajarea la muncă după specialitate.

Succesul activităţilor de la “Artico”  eu, ca diriginte, îl consider ignorarea de către elevi în ancheta, ce le-am propus-o ulterior, a paşilor distractori ce vizeaza plecarea la lucru peste hotare şi mizarea în avansarea carierei pe părinţi. Prin “Agenda pentru adolescenţi”, pe care au primit-o copiii în setul de materiale, ei au fost familiarizaţi cu diverse centre de susţinere a tinerilor pentru o viată independentă, mai ales cu Agenţiile teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă (www.anofm.md).

Acest atelier a ridicat  motivaţia învăţării în rîndurile elevilor participanţi. 58% din ei au răspuns ulterior ca au nevoie de studii pentru viitorul său progres. Acuma ei sînt orientaţi către studii la liceu, apoi la universitate- 45%, iar la colegiu – 25%.  După două zile de training copiii au învăţa să colaboreze cu ceilalţi, să-şi exprime liber gîndurile, au conştientizat că sfaturile din familie sînt foarte importante (experienţa de viaţă a apropiaţilor săi îi învaţă empiric).

Dar fiecare dintre copiii participanti la atelier au recunoscut după acest eveniment că progresul carierei începe de la alegerea reuşită a profesiei, dar şi de efortul personal.

“Planurile bune dau forma deciziilor bune. De aceea o bună planificare ajută să se transforme visele evazive în realitate.” (Lester R. Bittel)

Glod Oxana, diriginte în clasa a VIII-a,

Liceul Teoretic “Mihai Eminescu” Dubăsari

Vizualizări: 442 | Adăugat de: Ezop | Rating: 0.0/0
Total comentarii : 0
Prenume *:
Email *:
Cod *: